Jest dla mnie niezwykle ważne, aby moje regularne treści były dostępne tak szeroko, jak to tylko możliwe, dla każdego, bez żadnych opłat czy paywalli. Chcę, aby tak pozostało na zawsze i dołożę wszelkich starań, aby się tego trzymać.
Jednocześnie przygotowywanie treści, które dla Was publikuję, to praca, której poświęcam sporo czasu. Aby móc dalej to robić, potrzebuję wsparcia finansowego od tych z Was, którzy mogą sobie na to pozwolić i wierzą, że to, co daję w zamian, jest tego warte. Jeśli odnajdujesz się w tym opisie, będę ogromnie wdzięczny za przybicie mi piątki lub zostanie moim Patronem.
Dzięki Twojej pomocy będę mógł nadal skupiać się na tworzeniu jak najlepszych i najciekawszych treści dla wszystkich osób, które są zainteresowane tym, co piszę.
I. Streszczenie
Niniejszy raport analizuje skomplikowany związek między efektywnością wykorzystania zasobów w chmurze, szybkością rozwoju i podejściami do bezpieczeństwa informacji w sektorach publicznym i prywatnym Unii Europejskiej (UE), Stanów Zjednoczonych (USA) i Chin. Analiza ujawnia znaczące rozbieżności i odrębne wzorce w tych trzech globalnych potęgach. Stany Zjednoczone i Chiny generalnie wykazują wiodącą pozycję w zakresie wdrażania i szybkości rozwoju chmury, choć są napędzane przez różne czynniki i opierają się na kontrastujących filozofiach bezpieczeństwa. UE, choć wykazuje rosnące inwestycje w badania i rozwój, stoi przed wyzwaniami związanymi z przyspieszeniem cyfrowej transformacji ze względu na fragmentację rynku i ostrożne podejście regulacyjne. Na strategie bezpieczeństwa informacji duży wpływ mają regionalne regulacje i priorytety rządowe, odzwierciedlające różne wartości i cele strategiczne dotyczące ochrony danych i suwerenności. Optymalizacja kosztów chmury staje się kluczowym zagadnieniem we wszystkich regionach, a jej wdrożenie w różny sposób wpływa na kwestie bezpieczeństwa. Ostatecznie, wzajemne powiązania tych trzech aspektów – wydajności chmury, szybkości rozwoju i bezpieczeństwa – mają istotne znaczenie strategiczne dla globalnej konkurencyjności każdego regionu w zmieniającym się krajobrazie cyfrowym.
II. Efektywność wykorzystania zasobów w chmurze
A. Sektor publiczny
1. Unia Europejska: Unia Europejska wydaje się pozostawać w tyle zarówno za Stanami Zjednoczonymi, jak i Chinami, jeśli chodzi o adaptację chmury obliczeniowej w sektorze publicznym. To wolniejsze wdrażanie jest częściowo przypisywane domniemanemu brakowi możliwości technologicznych w regionie 1. Około 80% europejskiej infrastruktury cyfrowej jest zależne od zagranicznych firm, a amerykańscy giganci Amazon Web Services (AWS), Microsoft i Google posiadali łącznie 72% udziału w europejskim rynku usług w chmurze w drugim kwartale 2022 r. 2. Dominacja ta stale rosła, ponieważ europejski rynek usług w chmurze powiększył się pięciokrotnie od początku 2017 r., osiągając przychody w wysokości 10,4 mld euro do kwietnia 2022 r. 2. Pomimo tego znaczącego wzrostu na całym rynku, udział w rynku lokalnych europejskich dostawców usług skurczył się z 27% do 13% w tym samym okresie 2. Decydenci polityczni w UE wyrazili obawy dotyczące cyberbezpieczeństwa i implikacji dla polityki przemysłowej wynikające z tej znacznej zależności od zagranicznych technologii cyfrowych 1. Komisja Europejska wyznaczyła ambitny cel, zgodnie z którym do 2030 r. 75% europejskich przedsiębiorstw ma korzystać z usług w chmurze 1. Jednak obecne wskaźniki adopcji różnią się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich UE, przy czym kraje Europy Północnej, takie jak Szwecja i Finlandia, przodowały na poziomie 75% już w 2021 r. 4. Co więcej, ogólne wydatki UE na infrastrukturę telekomunikacyjną, która jest podstawowym elementem sensownego wykorzystania chmury, są niższe zarówno w porównaniu z USA, jak i Chinami 5. Ambicja UE, aby osiągnąć suwerenność cyfrową, dążąc do większej autonomii i kontroli nad swoją infrastrukturą cyfrową, koliduje z jej obecnym wysokim poziomem zależności od pozaeuropejskich dostawców usług w chmurze, zwłaszcza tych ze Stanów Zjednoczonych. Sytuacja ta stwarza napięcie między chęcią promowania lokalnych europejskich liderów w sektorze chmury a praktyczną potrzebą wykorzystania ugruntowanych możliwości globalnych graczy. Znaczący udział w rynku firm z USA sugeruje potencjalne ryzyko uzależnienia od jednego dostawcy i zwiększoną podatność na zagraniczne ramy prawne, takie jak amerykańska ustawa CLOUD Act 2. Wolniejszy wzrost lokalnych europejskich dostawców usług w chmurze wskazuje na poważne wyzwania, przed którymi stoją, konkurując ze skalą i innowacyjnością swoich amerykańskich odpowiedników. Znaczne różnice we wskaźnikach przyjęcia chmury wśród państw członkowskich UE dodatkowo podkreślają wewnętrzne rozdrobnienie w ramach Unii, które może utrudniać rozwój i wdrażanie jednolitego i skutecznego podejścia do wykorzystania chmury 4. Obawy wyrażane przez decydentów politycznych UE dotyczące cyberbezpieczeństwa i polityki przemysłowej są istotnymi czynnikami napędzającymi dążenie UE do suwerenności cyfrowej 1. Obawy te sugerują potencjalny przyszły kierunek strategiczny dla UE, prawdopodobnie obejmujący politykę i inwestycje mające na celu faworyzowanie europejskich rozwiązań chmurowych, pomimo obecnych realiów rynkowych. Rozwój sytuacji geopolitycznej i rosnące pragnienie większej kontroli nad danymi i infrastrukturą cyfrową prawdopodobnie motywują UE do priorytetowego traktowania zmniejszenia zależności od zagranicznych technologii. Ta strategiczna zmiana może przejawiać się w różnych formach, w tym w zwiększonym finansowaniu europejskich inicjatyw chmurowych, wdrażaniu przepisów sprzyjających lokalnym dostawcom oraz większym nacisku na lokalizację danych w UE 1.
2. Stany Zjednoczone: W przeciwieństwie do UE, firmy w Stanach Zjednoczonych wykazują wyższe wskaźniki przyjęcia cyfryzacji w różnych sektorach w porównaniu do swoich europejskich odpowiedników 9. Sugeruje to bardziej ugruntowany i dojrzały rynek chmury w amerykańskim sektorze publicznym, co prowadzi do szerszej integracji usług w chmurze z operacjami rządowymi. Dojrzałość ta przekłada się na większą efektywność wykorzystania zasobów chmury dzięki zgromadzonemu doświadczeniu i optymalizacji istniejącej infrastruktury 10. Wczesne inwestycje w infrastrukturę cyfrową i bardziej ujednolicony rynek krajowy prawdopodobnie umożliwiły amerykańskim organizacjom głębszą integrację usług w chmurze z ich przepływami pracy, potencjalnie skutkując lepszym wykorzystaniem zasobów i niższymi długoterminowymi kosztami operacyjnymi.
3. Chiny: Chiński sektor publiczny wykazuje silne dążenie do wykorzystania chmury, w znacznym stopniu wspierane przez znaczne inwestycje rządowe w infrastrukturę chmurową. Tylko w trzecim kwartale 2023 r. wydatki Chin na infrastrukturę chmurową osiągnęły 9,2 mld USD (8,48 mld EUR), co stanowi ponad jedną dziesiątą całkowitych światowych wydatków w tym obszarze 15. Krajowi dostawcy usług w chmurze, w tym Alibaba, Huawei i Tencent, posiadają dominujący 73% udział w tym rynku 15. Co więcej, polityka chińskiego rządu aktywnie zachęca krajowe przedsiębiorstwa do priorytetowego traktowania rodzimych firm zajmujących się przetwarzaniem w chmurze 16. To silne wsparcie rządowe dla lokalnych dostawców i wdrażanie polityk promujących transformację cyfrową w sektorze publicznym przyczynia się do wysokiego wskaźnika adopcji chmury. Ponadto przepisy dotyczące lokalizacji danych w Chinach dodatkowo zachęcają do korzystania z krajowej infrastruktury chmurowej przez podmioty sektora publicznego 17. Nacisk chińskiego rządu na osiągnięcie niezależności w zakresie krytycznych technologii i priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa narodowego są istotnymi czynnikami przyczyniającymi się do wysokiego wskaźnika przyjęcia krajowych usług w chmurze w sektorze publicznym. To strategiczne podejście zapewnia, że wrażliwe dane i operacje rządowe są przede wszystkim przechowywane w infrastrukturze znajdującej się pod kontrolą państwa, co jest zgodne z szerszymi celami w zakresie cyberbezpieczeństwa i suwerenności danych 18.
Wnioski: Polityki rządowe we wszystkich trzech regionach wywierają znaczący wpływ na przyjęcie i wykorzystanie usług w chmurze w sektorze publicznym. Unia Europejska koncentruje się obecnie na wspieraniu suwerenności cyfrowej i zmniejszaniu zależności od zagranicznych dostawców, podczas gdy Stany Zjednoczone nadają priorytet bezpieczeństwu i wydajności poprzez ustandaryzowane ramy, takie jak FedRAMP. Rząd Chin odgrywa bardziej bezpośrednią i asertywną rolę w promowaniu wzrostu i przyjęcia krajowego przemysłu chmurowego, dostosowując się do krajowych celów strategicznych w zakresie samodzielności technologicznej i kontroli danych 6.
B. Sektor prywatny
1. Unia Europejska: W sektorze prywatnym firmy z Unii Europejskiej generalnie pozostają w tyle za swoimi amerykańskimi odpowiednikami pod względem działań związanych z cyfryzacją i przyjmowaniem kluczowych technologii cyfrowych, takich jak Internet rzeczy (IoT) 9. To wolniejsze tempo wdrażania jest dodatkowo podkreślone przez fakt, że UE ma mniejszą liczbę przedsiębiorstw cyfrowych o wartości ponad 10 miliardów dolarów w porównaniu zarówno z USA, jak i Chinami 19. Co więcej, większy odsetek europejskich firm zgłasza jedynie „dobre” lub „przeciętne” wyniki swoich programów transformacji cyfrowej, w przeciwieństwie do częściej zgłaszanych „doskonałych” wyników firm w USA i Chinach 20. Różnica w inwestycjach w technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) i sektory związane z chmurą między UE a USA jest znaczna i wynosi około 1,36 bln USD 6. Ten deficyt inwestycyjny przyczynia się do wolniejszego tempa wdrażania i potencjalnie mniej efektywnego wykorzystania zasobów chmurowych w sektorze prywatnym UE. W 2021 r. tylko 41% europejskich przedsiębiorstw zgłosiło korzystanie z usług przetwarzania w chmurze, przy czym większość tego wykorzystania koncentrowała się na podstawowych aplikacjach, takich jak hosting poczty e-mail i przechowywanie plików 4. Sugeruje to, że sektor prywatny w UE może wykazywać wolniejsze ogólne tempo wdrażania chmury i potencjalnie mniej efektywne wykorzystanie zasobów chmury w porównaniu z USA i Chinami, co może utrudniać innowacje i ogólną konkurencyjność na rynku globalnym. Czynniki przyczyniające się do tego opóźnienia prawdopodobnie obejmują niższy poziom inwestycji w infrastrukturę cyfrową, mniejszą liczbę wiodących innowacyjnych firm działających w kluczowych sektorach zaawansowanych technologii oraz tendencję wśród europejskich firm do posiadania długoterminowych oczekiwań co do osiągnięcia pozytywnych wyników z inwestycji w transformację cyfrową 19.
2. Stany Zjednoczone: Sektor prywatny w Stanach Zjednoczonych wykazuje silną skłonność do adopcji chmury i jej efektywnego wykorzystania, co jest niezwykle istotnym czynnikiem napędzającym innowacje i ogólny wzrost biznesu. Amerykańskie korporacje generalnie przewyższają swoje europejskie odpowiedniki pod względem wzrostu i rentowności, co w dużej mierze przypisuje się ich postępowi i inwestycjom w technologię 19. Co więcej, firmy z siedzibą w USA koncentrują się na strategicznych innowacjach, w tym na zwiększaniu orientacji na klienta i opracowywaniu produktów cyfrowych w ramach programów transformacji cyfrowej 20. Stany Zjednoczone mogą pochwalić się również dwukrotnie większą liczbą małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) obecnych na arenie międzynarodowej, które wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak IoT, chmura, 5G i sztuczna inteligencja w porównaniu z UE 5. To powszechne przyjęcie i strategiczne ukierunkowanie sugerują wysoki poziom efektywności wykorzystania zasobów w chmurze w amerykańskim sektorze prywatnym, przyczyniając się do jego dobrych wyników gospodarczych w erze cyfrowej.
3. Chiny: Sektor prywatny w Chinach szybko przyjmuje i efektywnie wykorzystuje zasoby w chmurze, a trend ten jest w znacznym stopniu napędzany przez agresywne inicjatywy rządowe i silny nacisk na osiągnięcie samodzielności technologicznej. Chiny szybko zwiększają swoje inwestycje w badania i rozwój (R&D) z wyraźnym celem stania się światowym liderem w dziedzinie technologii 22. To strategiczne ukierunkowanie zaowocowało znacznymi inwestycjami w kluczowych obszarach, takich jak sztuczna inteligencja (AI) i zielone technologie 22. Warto zauważyć, że Chiny już teraz przodują w zaawansowanej produkcji przemysłowej w kilku sektorach 23. Ze względu na brak konieczności zmagania się z przestarzałymi systemami, Chiny były w stanie przeskoczyć bezpośrednio do zaawansowanych aplikacji i wciągających doświadczeń cyfrowych 20. Ten szybki postęp i silne wsparcie rządowe sugerują wysoki poziom adopcji chmury i efektywne wykorzystanie zasobów w chińskim sektorze prywatnym, pozycjonując go jako znaczącego globalnego konkurenta w gospodarce cyfrowej.
Wnioski: Ogólnie rzecz biorąc, zarówno Stany Zjednoczone, jak i Chiny wyprzedzają Unię Europejską pod względem wdrażania chmury i efektywności wykorzystania zasobów w swoich sektorach prywatnych. Różnica ta prawdopodobnie wynika z różnic w poziomach inwestycji, specyficznego ukierunkowania wysiłków innowacyjnych i szerszej dynamiki rynku, która sprzyja szybszej transformacji cyfrowej w USA i Chinach w porównaniu z UE 6. Strukturalne elementy gospodarki UE, charakteryzujące się mniejszą liczbą wiodących innowacyjnych przedsiębiorstw w krytycznych sektorach zaawansowanych technologii w porównaniu z USA i Chinami, przyczyniają się do obserwowanej luki w intensywności badań i rozwoju 21.
C. Wpływ polityki i inicjatyw rządowych
1. Unia Europejska: Polityka rządowa w Unii Europejskiej, mająca na celu wspieranie solidnego europejskiego ekosystemu chmury obliczeniowej i osiągnięcie suwerenności cyfrowej, w przeszłości faworyzowała fragmentację rynku zamiast budowania efektu skali, co wpłynęło na ogólne inwestycje w infrastrukturę cyfrową 19. Trwają jednak wysiłki, aby temu zaradzić. W 2020 r. państwa członkowskie UE podpisały wspólną deklarację zobowiązującą fundusze publiczne do wzmocnienia sektora chmury obliczeniowej i ustanowienia „Europejskiego sojuszu na rzecz danych przemysłowych i chmury obliczeniowej” 6. Ponadto unijny program „Cyfrowa Europa” obejmuje znaczne inwestycje w technologie cyfrowe, w tym w chmurę obliczeniową 8. Podczas gdy polityki te sygnalizują wyraźny zamiar wzmocnienia europejskiego krajobrazu chmury i promowania większej autonomii cyfrowej, ich wpływ na obecną efektywność wykorzystania chmury jest nadal w fazie rozwoju. Istniejące rozdrobnienie i utrzymująca się wysoka zależność od pozaeuropejskich dostawców usług w chmurze sugerują, że inicjatywy te nie przełożyły się jeszcze w pełni na powszechną poprawę efektywności wykorzystania w sektorze publicznym i prywatnym UE.
2. Stany Zjednoczone: Rząd Stanów Zjednoczonych wdrożył polityki i programy mające na celu ułatwienie przyjęcia usług w chmurze, szczególnie w sektorze publicznym. Godnym uwagi przykładem jest Federalny Program Zarządzania Ryzykiem i Autoryzacją (FedRAMP), który zapewnia znormalizowane podejście do oceny bezpieczeństwa i autoryzacji produktów i usług w chmurze wykorzystywanych przez agencje federalne 10. Ponadto strategia Cloud Smart ma na celu dalsze wdrażanie chmury w agencjach federalnych 24. Te polityki rządowe nie tylko usprawniają i zabezpieczają wdrażanie chmury w sektorze publicznym, ale także pośrednio wpływają na najlepsze praktyki w sektorze prywatnym poprzez ustanowienie uznanych standardów i ram bezpieczeństwa i wykorzystania chmury.
3. Chiny: Chiński rząd odegrał bardzo aktywną i wpływową rolę w promowaniu rozwoju i przyjęcia chmury obliczeniowej zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Od 2010 r. różne plany pięcioletnie na szczeblu krajowym i liczne polityki wdrażane przez władze lokalne podkreślają strategiczne znaczenie chmury obliczeniowej dla globalnej konkurencyjności Chin 17. Polityki te aktywnie zachęcają do korzystania z krajowych dostawców usług w chmurze, wspierając silny krajowy ekosystem chmury 16. Nacisk na chmurę obliczeniową był kontynuowany w 14. chińskim planie pięcioletnim (2021-2025), podkreślając jej znaczenie dla rozwoju cyfrowego kraju 17. To silne wsparcie rządowe i strategiczne priorytety odegrały kluczową rolę w szybkim przyjęciu i zwiększeniu efektywności wykorzystania zasobów chmurowych w całych Chinach.
III. Szybkość rozwoju
A. Porównanie szybkości rozwoju oprogramowania i usług cyfrowych
1. Unia Europejska: Unia Europejska w przeszłości doświadczała wolniejszego tempa rozwoju i wdrażania oprogramowania i usług cyfrowych w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi i Chinami. Na przykład wolniejsze wdrażanie sieci 4G w całej Europie w poprzedniej dekadzie doprowadziło do niewykorzystania możliwości gospodarczych i utraty potencjalnych zysków 19. Wydaje się, że UE pozostaje w tyle w szerszym wyścigu transformacji usług cyfrowych 9. Średnio firmy w Europie wykazują niższy poziom dojrzałości cyfrowej w porównaniu do swoich globalnych odpowiedników 20. W związku z tym znaczna część europejskich firm zgłasza osiągnięcie jedynie „dobrych” lub „zadowalających” wyników z inicjatyw transformacji cyfrowej, a nie „doskonałych” wyników częściej zgłaszanych w USA i Chinach 20. Co więcej, inwestycje UE w badania i rozwój (R&D), szczególnie w sektorze oprogramowania ICT, pozostają marginalne w skali globalnej, zwłaszcza w porównaniu do znacznych inwestycji w badania i rozwój dokonywanych przez firmy w USA i Chinach 26. Ten historyczny precedens wolniejszego wdrażania 4G sugeruje, że w UE mogą istnieć wyzwania systemowe w zakresie szybkiego przyjmowania i skutecznego wykorzystywania nowych technologii cyfrowych. Stosunkowo niższe poziomy inwestycji w badania i rozwój w sektorze oprogramowania mają bezpośredni wpływ na zdolność regionu do innowacji i możliwość osiągnięcia szybszych cykli rozwoju oprogramowania.
2. Stany Zjednoczone: Zarówno Stany Zjednoczone, jak i Chiny przodują we wdrażaniu wysokowydajnych sieci 5G, które służą jako kluczowa infrastruktura dla zaawansowanych usług cyfrowych 19. Amerykańskie firmy aktywnie angażują się w strategiczne innowacje i rozwój nowych produktów cyfrowych, demonstrując przyszłościowe podejście do technologii 20. Stany Zjednoczone zajmują wiodącą pozycję w krytycznych obszarach, takich jak talenty w zakresie sztucznej inteligencji (AI), badania, rozwój i podstawowa infrastruktura sprzętowa 29. Co więcej, amerykańskie firmy w swoich programach transformacji cyfrowej mają tendencję do priorytetowego traktowania rentowności i generowania przychodów, co może napędzać szybsze tempo rozwoju skoncentrowane na wynikach rynkowych 20. Ten silny nacisk na innowacje, w połączeniu z wiodącą pozycją w kluczowych technologiach wspomagających, takich jak 5G i sztuczna inteligencja, sugeruje znaczną zdolność do szybkiego rozwoju oprogramowania i usług cyfrowych w USA. Nacisk na strategiczne innowacje i rentowność tworzy dynamiczne środowisko, które w dużym stopniu sprzyja przyspieszonemu rozwojowi i szybkiemu wprowadzaniu na rynek nowych rozwiązań cyfrowych.
3. Chiny: Chiny skorzystały na tym, że nie musiały zmagać się z długiem technologicznym, co pozwoliło temu krajowi szybko przejść do zaawansowanych aplikacji i wciągających doświadczeń cyfrowych 20. Kraj ten osiągnął również znaczny wzrost ogólnej konkurencyjności cyfrowej 30. Warto zauważyć, że Chiny szybko zmniejszają lukę w stosunku do USA w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) i już teraz są liderem w zakresie wdrażania AI i samej ilości danych dostępnych do szkolenia modeli AI 29. Ta zdolność do budowania na stosunkowo nowoczesnym fundamencie cyfrowym była kluczowym czynnikiem w szybkim wdrażaniu zaawansowanych technologii w Chinach. Znacząca poprawa konkurencyjności cyfrowej i przyspieszony postęp w rozwoju sztucznej inteligencji podkreślają zdolność Chin do szybkiego rozwoju w dziedzinie oprogramowania i usług cyfrowych.
Wnioski: Ogólnie rzecz biorąc, zarówno Stany Zjednoczone, jak i Chiny wykazują szybsze tempo rozwoju oprogramowania i usług cyfrowych w porównaniu z Unią Europejską. Różnica ta prawdopodobnie odzwierciedla różnice w podstawowej infrastrukturze technologicznej, poziomach inwestycji w możliwości cyfrowe oraz ogólną dynamikę ich rynków 9. Wczesne uruchomienie ogólnokrajowych mobilnych sieci danych, takich jak 4G w Stanach Zjednoczonych i Chinach, zapewniło znaczną przewagę, tworząc podstawę dla szybszej cyfryzacji usług skierowanych do konsumentów. W przeciwieństwie do tego, wolniejsze wdrażanie 4G w Europie służy jako przykład wzorca opóźnienia w podstawowej infrastrukturze cyfrowej, co może następnie wpływać na szybkość rozwoju oprogramowania i usług wyższego poziomu.
B. Wpływ wydajności zasobów w chmurze i skalowalności na harmonogram rozwoju:
1. Unia Europejska: Pomimo ogólnie wolniejszego tempa wdrażania chmury w UE, deweloperzy korzystający z platform chmurowych zgłaszają pozytywny wpływ na szybkość ich rozwoju. Na przykład, europejscy deweloperzy korzystający z AWS wskazali na średnie przyspieszenie czasu rozwoju o 25% 32. Co więcej, wśród firm z UE rośnie zainteresowanie wykorzystaniem możliwości chmury do automatyzacji zarówno procesów wdrażania kodu, jak i kontroli bezpieczeństwa 33. Sugeruje to, że chociaż początkowe przyjęcie technologii chmurowych mogło być nieco opóźnione w UE, dostęp do skalowalnych zasobów i narzędzi automatyzacji oferowanych przez platformy chmurowe przyczynia się do skrócenia czasu rozwoju. Początkowe opóźnienie w adopcji mogło jednak opóźnić realizację tych korzyści na szerszą skalę w całym regionie.
2. Stany Zjednoczone: Stany Zjednoczone zajmują wiodącą pozycję w zakresie wdrażania chmury obliczeniowej w różnych sektorach 9. Amerykańskie firmy wykazują również wyższe wskaźniki przyjęcia praktyk FinOps, które koncentrują się na zarządzaniu kosztami chmury i poprawie wydajności 33. To powszechne i efektywne wykorzystanie skalowalnych zasobów chmury w Stanach Zjednoczonych odgrywa znaczącą rolę w umożliwieniu szybszego tempa rozwoju poprzez zapewnienie łatwo dostępnej infrastruktury i zestawu narzędzi, które usprawniają proces rozwoju.
3. Chiny: Wydajność i skalowalność zasobów w chmurze okazują się być kluczowymi czynnikami umożliwiającymi szybki rozwój i wdrażanie w Chinach, szczególnie w przypadku obsługi aplikacji i usług działających na dużą skalę. Przykładowo, funkcje automatycznego skalowania Alibaba Cloud odegrały kluczową rolę w szybkim i skutecznym skalowaniu platform edukacyjnych online, aby sprostać szczytowym wymaganiom w okresach wysokiej aktywności użytkowników 34. Ponadto, China Unicom, główny operator telekomunikacyjny, odnotował znaczną poprawę wykorzystania zasobów i znaczne skrócenie czasu wdrażania po wdrożeniu Kubernetes dla swojej platformy chmurowej 35. Przykłady te podkreślają, w jaki sposób efektywne zarządzanie i skalowalność zasobów w chmurze bezpośrednio przyczyniają się do szybszego rozwoju i cykli wdrażania w Chinach, zwłaszcza w przypadku usług, które zaspokajają ogromną bazę użytkowników i doświadczają zmiennych poziomów popytu.
Wnioski: Dostęp do wydajnych i skalowalnych zasobów w chmurze jest kluczowym czynnikiem przyspieszającym tempo rozwoju we wszystkich trzech regionach. Stany Zjednoczone i Chiny, z ich wyższymi wskaźnikami adopcji chmury i silniejszym naciskiem na natywne dla chmury praktyki programistyczne, wydają się potencjalnie czerpać większe korzyści z tych zalet w porównaniu z UE, gdzie adopcja chmury była nieco wolniejsza 32. Zdolność do szybkiego dostarczania i skalowania infrastruktury w środowisku chmury skutecznie usuwa tradycyjne wąskie gardła związane z infrastrukturą lokalną, umożliwiając zespołom programistycznym szybszą iterację i wdrażanie aktualizacji i nowych funkcji w szybszym tempie. Zakres, w jakim korzyści te są realizowane, jest ściśle powiązany z poziomem wdrożenia chmury i dojrzałością praktyk zarządzania chmurą w każdym regionie.
C. Wpływ dostępu do zaawansowanych usług w chmurze (np. AI/ML) na szybkość rozwoju
1. Unia Europejska: Unia Europejska generalnie pozostaje w tyle zarówno za Stanami Zjednoczonymi, jak i Chinami, jeśli chodzi o rozwój i wdrażanie zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) 29. Co więcej, Europa Zachodnia wykazuje niższy poziom wydatków zewnętrznych na infrastrukturę, oprogramowanie i usługi związane ze sztuczną inteligencją w porównaniu do Stanów Zjednoczonych 36. Sugeruje to, że bardziej ograniczony dostęp UE do tych zaawansowanych usług w chmurze i ich przyjęcie może hamować jej tempo rozwoju w powiązanych dziedzinach technologicznych w porównaniu z USA i Chinami. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w coraz większym stopniu stają się podstawowymi elementami rozwoju nowoczesnego oprogramowania, umożliwiając szeroki zakres możliwości, od automatyzacji i inteligentnych funkcji po wgląd w dane. Względne opóźnienie UE w tym obszarze może zatem stanowić wąskie gardło w jej zdolności do szybkiego opracowywania i wdrażania najnowocześniejszych aplikacji, które wykorzystują te zaawansowane usługi w chmurze.
2. Stany Zjednoczone: Stany Zjednoczone zajmują wiodącą pozycję w kluczowych aspektach sztucznej inteligencji (AI), w tym talentów, badań i ogólnego rozwoju 29. Stany Zjednoczone wydają się również przodować zarówno w rozwoju zaawansowanych półprzewodników, które mają kluczowe znaczenie dla przetwarzania AI, jak i w tworzeniu podstawowych modeli AI 37. Ten silny dostęp do zaawansowanych usług w chmurze i pozycja lidera w tym zakresie, szczególnie w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, prawdopodobnie znacząco przyczynia się do szybszego rozwoju w różnych branżach w USA. Dominacja Stanów Zjednoczonych w zakresie infrastruktury sztucznej inteligencji i dostępność wysoko wykwalifikowanej puli talentów zapewnia znaczną przewagę w wykorzystywaniu tych zaawansowanych usług w chmurze do szybkich innowacji i rozwoju zaawansowanych aplikacji.
3. Chiny: Chiny dokonują szybkich postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) i korzystają z dostępu do ogromnej ilości danych, które są niezbędne do szkolenia modeli AI 29. Ponadto rząd Chin wykazał się dużym zaangażowaniem w inwestowanie w najnowocześniejsze technologie, a wydatki publiczne na obliczenia kwantowe są znacznie wyższe niż w USA 38. Ten silny nacisk na sztuczną inteligencję i obliczenia kwantowe, ułatwiony przez dostęp do infrastruktury i usług w chmurze, przyczynia się do szybkiego tempa rozwoju tych zaawansowanych dziedzin technologii w Chinach. Połączenie znacznych inwestycji rządowych, dostępności obszernych zbiorów danych i strategicznego skupienia się na nowych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja i obliczenia kwantowe, umożliwia Chinom szybkie opracowywanie i wdrażanie aplikacji wykorzystujących te zaawansowane usługi w chmurze.
Wnioski: Stany Zjednoczone i Chiny wydają się mieć wyraźną przewagę nad Unią Europejską pod względem dostępu do zaawansowanych usług w chmurze, takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML) i obliczenia kwantowe, oraz możliwości ich wykorzystania. Ta dysproporcja w dostępie i możliwościach przekłada się na szybsze tempo rozwoju w tych krytycznych obszarach technologicznych zarówno dla USA, jak i Chin 29. Ugruntowana pozycja lidera USA i szybkie postępy dokonywane przez Chiny w tych dziedzinach, w połączeniu z wyższym poziomem inwestycji i potencjalnie mniej restrykcyjnymi środowiskami regulacyjnymi w niektórych aspektach, stawiają je przed UE w zakresie wykorzystania zaawansowanych usług w chmurze w celu przyspieszenia rozwoju technologicznego.
IV. Podejścia do bezpieczeństwa informacji
A. Szczegółowe porównanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa w chmurze i ram zgodności
1. Unia Europejska: Podejście Unii Europejskiej do bezpieczeństwa w chmurze charakteryzuje się silnym naciskiem na ochronę danych, prawa osób fizycznych i dążenie do suwerenności cyfrowej. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) jest kamieniem węgielnym tego podejścia, ustanawiając rygorystyczne zasady przetwarzania danych osobowych i przyznając osobom fizycznym znaczące prawa do ich informacji 39. Dyrektywa NIS2 (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych) dodatkowo wzmacnia bezpieczeństwo, dążąc do podniesienia ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w kluczowych i ważnych podmiotach w UE 48. Europejski system certyfikacji cyberbezpieczeństwa dla usług w chmurze (EUCS) jest kolejnym kluczowym elementem, koncentrującym się na ustanowieniu ram certyfikacji usług w chmurze w oparciu o określone wymogi bezpieczeństwa i coraz częściej obejmującym kryteria związane z suwerennością cyfrową, takie jak przechowywanie danych w UE 48. Ten krajobraz regulacyjny w UE nadaje priorytet ochronie danych osobowych i dąży do zmniejszenia zależności od dostawców usług w chmurze spoza UE poprzez inicjatywy takie jak EUCS. Ten nacisk na bezpieczeństwo i suwerenność może potencjalnie wpływać na równowagę między optymalizacją kosztów a wyborami dokonywanymi przez organizacje w zakresie środków bezpieczeństwa i dostawców usług w chmurze. Kompleksowe wymogi RODO dotyczące przetwarzania danych i międzynarodowych transferów wymagają wdrożenia solidnych środków bezpieczeństwa, co może potencjalnie prowadzić do zwiększenia kosztów operacyjnych. Podobnie, dążenie do suwerenności w ramach EUCS może zachęcać organizacje do faworyzowania europejskich dostawców usług w chmurze, nawet jeśli opcje te nie są najbardziej opłacalne lub zaawansowane technologicznie w porównaniu z dostawcami z innych regionów.
2. Stany Zjednoczone: Stany Zjednoczone przyjmują bardziej sektorowe i oparte na ryzyku podejście do regulacji bezpieczeństwa chmury, ze znacznym naciskiem na bezpieczeństwo usług w chmurze wykorzystywanych przez rząd federalny. Federalny Program Zarządzania Ryzykiem i Autoryzacją (Federal Risk and Authorization Management Program – FedRAMP) to ogólnorządowy program, który zapewnia znormalizowane ramy oceny bezpieczeństwa, autoryzacji i ciągłego monitorowania produktów i usług w chmurze 10. Federalna ustawa o zarządzaniu bezpieczeństwem informacji (FISMA) nakazuje agencjom federalnym opracowanie i wdrożenie kompleksowych programów bezpieczeństwa informacji 10. Oprócz tych inicjatyw federalnych, w Stanach Zjednoczonych obowiązuje mozaika stanowych przepisów dotyczących prywatności, takich jak California Consumer Privacy Act (CCPA) (52), oraz różne przepisy sektorowe, w tym Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA) w odniesieniu do danych dotyczących opieki zdrowotnej oraz Gramm-Leach-Bliley Act (GLBA) w odniesieniu do informacji finansowych 53. Środowisko regulacyjne w Stanach Zjednoczonych jest bardziej rozdrobnione w porównaniu z UE, z silnym naciskiem na zapewnienie bezpieczeństwa federalnych usług w chmurze i zaspokojenie specyficznych potrzeb sektorów regulowanych. Może to prowadzić do zróżnicowanych podejść do kwestii bezpieczeństwa w różnych branżach, ponieważ organizacje muszą przestrzegać konkretnych przepisów dotyczących ich działalności. Brak kompleksowych federalnych przepisów dotyczących prywatności oznacza, że organizacje działające w wielu stanach mogą być zmuszone do poruszania się w złożonej sieci różnych wymagań na poziomie stanowym. FedRAMP zapewnia ustandaryzowane podejście dla sektora publicznego, ale sektor prywatny stoi w obliczu bardziej zróżnicowanego krajobrazu regulacyjnego, wymagającego dostosowanego podejścia do bezpieczeństwa i zgodności.
3. Chiny: Chińskie podejście do bezpieczeństwa informacji w chmurze charakteryzuje się scentralizowaną kontrolą rządową i silnym naciskiem na bezpieczeństwo narodowe i suwerenność danych. Ustawa o cyberbezpieczeństwie (CSL) ustanawia szereg obowiązków dla operatorów sieci, w tym dostawców usług w chmurze, związanych z cyberbezpieczeństwem i ochroną danych 17. Ustawa o bezpieczeństwie danych (DSL) zapewnia kompleksowe ramy regulujące działania związane z przetwarzaniem danych, kładąc nacisk na kategoryzację danych w oparciu o ich znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego 17. Ustawa o ochronie danych osobowych (PIPL) jest kompleksową ustawą o prywatności podobną pod wieloma względami do unijnego RODO, przyznającą osobom fizycznym prawa do ich danych osobowych i nakładającą obowiązki na podmioty przetwarzające dane osobowe 17. Chiny wdrażają również system ochrony cyberbezpieczeństwa (CCPS), który wymaga od operatorów sieci i operatorów krytycznej infrastruktury informatycznej (CIIO) klasyfikowania swoich systemów informatycznych w oparciu o ich potencjalny wpływ na bezpieczeństwo narodowe i przyjmowania odpowiednich środków bezpieczeństwa 17. Te ramy regulacyjne w Chinach nadają priorytet kontroli państwa nad danymi i cyberbezpieczeństwem, nakładając surowe wymogi dotyczące lokalizacji danych, transgranicznych transferów danych i wdrażania określonych środków bezpieczeństwa. Może to potencjalnie prowadzić do wyższych kosztów przestrzegania przepisów zarówno dla krajowych, jak i międzynarodowych organizacji działających w Chinach. Silny nacisk na bezpieczeństwo narodowe i suwerenność danych napędza rygorystyczne przepisy, które znacząco wpływają na sposób gromadzenia, przechowywania i przesyłania danych przez organizacje. Wymogi dotyczące lokalizacji danych, nakazujące przechowywanie określonych rodzajów danych w Chinach, a także konieczność uzyskania zgód rządowych na transgraniczne transfery danych, zwiększają złożoność i potencjalne koszty operacji w chmurze w tym kraju.
B. Analiza przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych i ich wpływu na przyjęcie chmury i praktyki w zakresie bezpieczeństwa
W Unii Europejskiej szeroka definicja danych osobowych zawarta w RODO, obejmująca praktycznie wszystkie informacje, które mogą bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować osobę fizyczną, oraz rygorystyczne wymogi dotyczące przetwarzania, przechowywania i przekazywania takich danych mają znaczący wpływ na strategie wdrażania chmury. Organizacje muszą dokładnie rozważyć, gdzie przechowywane są ich dane, kto ma do nich dostęp, a także środki bezpieczeństwa wdrożone przez dostawców usług w chmurze, aby zapewnić zgodność z zasadami ochrony danych RODO i ograniczeniami dotyczącymi transferu transgranicznego 39. Wymaga to przyjęcia solidnych środków bezpieczeństwa, w tym szyfrowania, kontroli dostępu i mechanizmów zapobiegania utracie danych, a także zachowania należytej staranności przy wyborze dostawców usług w chmurze, zwłaszcza tych zlokalizowanych poza UE.
W Stanach Zjednoczonych bardziej rozdrobniony krajobraz federalnych i stanowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych wymaga od organizacji poruszania się w złożonym środowisku prawnym. Podczas gdy nie ma jednego, kompleksowego federalnego prawa dotyczącego prywatności, przepisy sektorowe, takie jak HIPAA dla opieki zdrowotnej i GLBA dla usług finansowych, wraz z przepisami stanowymi, takimi jak CCPA, dyktują określone wymogi bezpieczeństwa dotyczące przetwarzania wrażliwych danych w chmurze 53. Wymusza to zindywidualizowane podejście do bezpieczeństwa, w którym organizacje muszą zidentyfikować konkretne przepisy mające zastosowanie do ich branży i jurysdykcji, w których działają, wpływając na wybór dostawców usług w chmurze i konkretne kontrole bezpieczeństwa, które wdrażają w celu zapewnienia zgodności z tym zróżnicowanym krajobrazem prawnym.
W Chinach ustawa o cyberbezpieczeństwie (CSL), ustawa o bezpieczeństwie danych (DSL) i ustawa o ochronie danych osobowych (PIPL) wspólnie nakładają kompleksowe i rygorystyczne obowiązki w zakresie bezpieczeństwa danych, które znacząco kształtują wdrażanie chmury i praktyki w zakresie bezpieczeństwa. Przepisy te obejmują wymogi dotyczące lokalizacji danych, w szczególności w odniesieniu do krytycznych informacji i danych osobowych gromadzonych przez operatorów krytycznej infrastruktury informatycznej, obowiązkowe oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do niektórych czynności przetwarzania danych i transgranicznych transferów danych, a także konieczność uzyskania wyraźnej zgody na przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych 17. Przepisy te wymagają, aby organizacje działające w Chinach, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, dokładnie rozważyły lokalizację swojej infrastruktury chmury obliczeniowej, wdrożyły solidne środki bezpieczeństwa dostosowane do standardów krajowych oraz przestrzegały złożonych procedur przetwarzania danych i transgranicznych transferów.
Wnioski: Przepisy dotyczące bezpieczeństwa danych w każdym z trzech regionów stanowią istotny czynnik wpływający na przyjęcie określonych praktyk w zakresie bezpieczeństwa w chmurze. Unia Europejska i Chiny, ze swoimi szczególnie kompleksowymi i rygorystycznymi przepisami, takimi jak RODO i CSL/DSL/PIPL, ustanawiają wysoki poziom ochrony i bezpieczeństwa danych, który organizacje muszą spełnić podczas korzystania z usług w chmurze 42. Te ramy prawne wpływają na podstawowe decyzje, takie jak miejsce przechowywania i przetwarzania danych, jakie kontrole bezpieczeństwa należy wdrożyć oraz procedury, których należy przestrzegać w celu uzyskania dostępu do danych i ich przesyłania. W Stanach Zjednoczonych, podczas gdy krajobraz regulacyjny jest bardziej rozdrobniony, przepisy sektorowe i stanowe również nakładają obowiązek stosowania znaczących środków bezpieczeństwa dla niektórych rodzajów danych, wpływając na przyjęcie chmury i praktyki bezpieczeństwa w tych konkretnych kontekstach 53.
C. Omówienie priorytetów i strategii rządowych związanych z bezpieczeństwem w chmurze i suwerennością danych
Dla Unii Europejskiej suwerenność cyfrowa stała się kluczowym priorytetem strategicznym w dziedzinie bezpieczeństwa w chmurze. Priorytet ten odzwierciedla chęć zapewnienia większej kontroli nad danymi i infrastrukturą technologiczną w UE, zmniejszając jej zależność od podmiotów spoza Europy, w szczególności tych podlegających zagranicznym jurysdykcjom prawnym, takim jak US CLOUD Act 2. Doprowadziło to do różnych inicjatyw mających na celu promowanie rozwoju i przyjęcia europejskich dostawców usług w chmurze oraz wdrożenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących dostępu rządów państw trzecich do danych przechowywanych w UE 6. Podejście UE podkreśla potrzebę autonomii w zakresie infrastruktury cyfrowej w celu ochrony jej interesów gospodarczych i bezpieczeństwa w coraz bardziej połączonym świecie.
Priorytety rządu Stanów Zjednoczonych w zakresie bezpieczeństwa chmury są pod silnym wpływem obaw związanych z bezpieczeństwem narodowym, szczególnie w kontekście potencjalnego dostępu do danych i ich kontroli przez zagranicznych przeciwników, przy czym głównym celem są Chiny 66. Strategie obejmują programy takie jak FedRAMP, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury chmurowej wykorzystywanej przez agencje federalne, a także wdrożenie środków mających na celu ograniczenie niektórych transferów danych do krajów uznanych za stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego 10. Podejście Stanów Zjednoczonych ma na celu zrównoważenie korzyści płynących z przyjęcia chmury z potrzebą ochrony wrażliwych danych rządowych i infrastruktury krytycznej przed potencjalnymi zagrożeniami pochodzącymi od podmiotów zagranicznych.
W Chinach suwerenność danych jest uważana za wartość nadrzędną, a rząd priorytetowo traktuje kontrolę nad wszystkimi danymi generowanymi w granicach kraju. Nacisk na suwerenność wynika ze względów bezpieczeństwa narodowego, interesu publicznego i rozwoju gospodarczego 18. W związku z tym Chiny wdrożyły surowe wymogi dotyczące lokalizacji danych, nakazując przechowywanie niektórych rodzajów danych w kraju, a także ustanowiły złożone zasady i procedury dotyczące transgranicznego transferu danych 17. Strategia chińskiego rządu ma na celu utrzymanie ścisłej kontroli nad przestrzenią cyfrową i zapewnienie, że dane są zarządzane w sposób zgodny z interesami narodowymi i celami bezpieczeństwa.
Wnioski: Priorytety rządowe dotyczące bezpieczeństwa chmury i suwerenności danych w każdym regionie odzwierciedlają ich odrębne cele geopolityczne i strategiczne. Nacisk UE na autonomię cyfrową napędza jej wysiłki na rzecz wspierania europejskiego ekosystemu chmury i regulowania dostępu do danych. Stany Zjednoczone koncentrują się na łagodzeniu zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego związanych z kontrolą danych z zagranicy, w szczególności z Chin. Niezachwiana priorytetowość suwerenności danych w Chinach prowadzi do wysoce regulowanego środowiska mającego na celu utrzymanie scentralizowanej kontroli nad zasobami cyfrowymi 2. Te różne priorytety znacząco kształtują krajobrazy regulacyjne w każdym regionie, a w konsekwencji wpływają na strategiczne decyzje i praktyki operacyjne działających tam organizacji.
D. Badanie równowagi między optymalizacją kosztów chmury a środkami bezpieczeństwa
W Unii Europejskiej, podczas gdy optymalizacja kosztów w chmurze obliczeniowej jest istotną kwestią dla organizacji dążących do maksymalizacji wartości swoich inwestycji w chmurę, bezpieczeństwo i zgodność, w szczególności z przepisami takimi jak RODO i dyrektywa NIS2, są priorytetami niepodlegającymi negocjacjom 33. Strategie mające na celu osiągnięcie efektywności kosztowej często obejmują takie praktyki, jak dostosowanie rozmiaru zasobów w chmurze, wdrażanie skutecznych zasad zarządzania i wykorzystywanie zarezerwowanych instancji lub planów oszczędnościowych oferowanych przez dostawców usług w chmurze. Te środki oszczędnościowe muszą być jednak wdrażane ostrożnie, aby uniknąć naruszenia solidnych środków bezpieczeństwa wymaganych do ochrony danych osobowych i zapewnienia zgodności z przepisami UE 70. Studia przypadków w UE pokazują, że możliwe jest osiągnięcie znacznych redukcji kosztów infrastruktury chmury przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa i skalowalności poprzez strategiczne partnerstwa i przyjęcie zoptymalizowanych architektur chmury 75.
W Stanach Zjednoczonych znalezienie równowagi między optymalizacją kosztów chmury a utrzymaniem silnego bezpieczeństwa jest kluczowym celem zarówno dla organizacji sektora publicznego, jak i prywatnego 79. W szczególności agencje federalne wykorzystują mechanizmy takie jak wzajemność prac związanych z oceną bezpieczeństwa i ustanowienie modeli dziedziczenia kontroli bezpieczeństwa w celu optymalizacji kosztów związanych z audytami zgodności bez uszczerbku dla rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa 80. Powszechne strategie optymalizacji kosztów obejmują optymalizację wykorzystania zasobów, stosowanie narzędzi do zarządzania kosztami dostarczanych przez dostawców usług w chmurze oraz angażowanie się w szczegółowe negocjacje w celu zapewnienia korzystnych modeli cenowych 80. Studia przypadków z USA podkreślają udane przypadki, w których organizacje osiągnęły znaczne oszczędności kosztów dzięki optymalizacji i automatyzacji chmury, jednocześnie zwiększając ogólny poziom bezpieczeństwa 90.
W Chinach, podczas gdy optymalizacja kosztów jest ważnym czynnikiem dla organizacji korzystających z usług w chmurze, bezpieczeństwo jest często uważane za najważniejsze ze względu na surowe i kompleksowe wymogi regulacyjne nałożone przez przepisy takie jak ustawa o cyberbezpieczeństwie, ustawa o bezpieczeństwie danych i ustawa o ochronie danych osobowych 15. Strategie zarządzania kosztami chmury w Chinach obejmują zapobieganie niezdrowemu wzrostowi zużycia zasobów, priorytetowe traktowanie prostych poprawek w celu uzyskania natychmiastowych oszczędności oraz skuteczne wykorzystanie elastyczności zasobów chmury do skalowania w oparciu o rzeczywiste zapotrzebowanie 101. Studia przypadków z Chin pokazują, że organizacje były w stanie poprawić wskaźniki wykorzystania zasobów i osiągnąć większą skalowalność w swoich środowiskach chmurowych, przy jednoczesnym przestrzeganiu niezbędnych standardów bezpieczeństwa i obowiązków regulacyjnych 34.
Wnioski: Wszystkie trzy regiony uznają znaczenie zarówno optymalizacji kosztów chmury, jak i solidnych środków bezpieczeństwa. Jednak podejście do równoważenia tych dwóch krytycznych aspektów różni się w zależności od konkretnych nacisków regulacyjnych i priorytetów strategicznych dominujących w każdym regionie. Unia Europejska i Chiny mają tendencję do działania w oparciu o bardziej rygorystyczne ramy bezpieczeństwa i zgodności, takie jak RODO w UE i kompleksowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa danych w Chinach, co może czasami wymagać priorytetowego traktowania bezpieczeństwa w stosunku do agresywnych środków cięcia kosztów, jeśli środki te mogłyby potencjalnie zagrozić ochronie danych lub przestrzeganiu przepisów 42. Z kolei Stany Zjednoczone, choć również przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa, wydają się kłaść większy nacisk na znalezienie oszczędności w wydatkach na chmurę bez poświęcania ogólnego stanu bezpieczeństwa, często wykorzystując podejście bardziej oparte na ryzyku i szerszy wachlarz dostępnych rozwiązań bezpieczeństwa 53.
V. Analiza porównawcza i współzależności
A. Kluczowe różnice w wydajności wykorzystania zasobów w chmurze, szybkości rozwoju i podejściach do bezpieczeństwa
Analiza ujawnia kilka kluczowych różnic między UE, USA i Chinami. Stany Zjednoczone i Chiny generalnie przodują pod względem wydajności wykorzystania zasobów w chmurze i szybkości rozwoju, choć czynniki te różnią się między sobą. W Stanach Zjednoczonych innowacje i dojrzały rynek napędzają adopcję, podczas gdy w Chinach kluczowe są silne inicjatywy państwowe i skupienie się na samodzielności technologicznej. UE pozostaje w tyle w niektórych obszarach ze względu na fragmentację rynku i bardziej ostrożne podejście. Podejścia do bezpieczeństwa informacji również znacznie się różnią. UE kładzie nacisk na ochronę danych i suwerenność cyfrową poprzez kompleksowe regulacje, takie jak RODO i EUCS. Stany Zjednoczone przyjmują podejście sektorowe, oparte na ryzyku, z programami takimi jak FedRAMP dla sektora publicznego. Chiny nadają priorytet scentralizowanej kontroli nad danymi i cyberbezpieczeństwem ze względów bezpieczeństwa narodowego, wprowadzając rygorystyczne przepisy, takie jak CSL, DSL i PIPL.
B. Wpływ efektywności wykorzystania zasobów w chmurze na szybkość rozwoju
Poziom wykorzystania chmury i efektywność zarządzania zasobami wydają się pozytywnie korelować z ramami czasowymi rozwoju. Regiony o wyższym wykorzystaniu i wydajności chmury, a mianowicie USA i Chiny, generalnie wykazują szybsze tempo rozwoju 19. Łatwa dostępność skalowalnej infrastruktury i narzędzi w środowisku chmury umożliwia szybsze udostępnianie zasobów, szybsze cykle iteracji i częstsze wdrożenia. Podczas gdy w UE obserwuje się korzyści w zakresie szybkości rozwoju wynikające z przyjęcia chmury wśród tych, którzy przeszli na nią, ogólny wolniejszy wskaźnik przyjęcia mógł opóźnić szersze przyspieszenie w porównaniu z USA i Chinami 32. Dostęp do zaawansowanych usług w chmurze, takich jak AI/ML, dodatkowo wzmacnia tę zależność, a wiodąca pozycja USA i Chin w tych obszarach prawdopodobnie przyczynia się do ich szybszego rozwoju w powiązanych dziedzinach technologicznych 29.
C. Wpływ efektywności wykorzystania zasobów w chmurze na podejście do bezpieczeństwa informacji
Zakres i charakter wykorzystania chmury znacząco wpływa na strategie bezpieczeństwa przyjęte w każdym regionie. Większa zależność od usług w chmurze wymaga bardziej solidnych środków bezpieczeństwa i ram zgodności w celu ochrony danych i zapewnienia integralności operacyjnej. Silny nacisk UE na ochronę danych poprzez RODO, w połączeniu z dążeniem do suwerenności cyfrowej, kształtuje podejście do bezpieczeństwa chmury, potencjalnie faworyzując dostawców z siedzibą w UE i rygorystyczne wymogi dotyczące przetwarzania danych 39. Priorytetowe traktowanie przez Chiny suwerenności danych i bezpieczeństwa narodowego prowadzi do ścisłej lokalizacji danych i wymogów bezpieczeństwa dla usług w chmurze wykorzystywanych w ich granicach, często faworyzując krajowych dostawców 17. Stany Zjednoczone, ze swoim bardziej rozdrobnionym krajobrazem regulacyjnym, postrzegają podejście do bezpieczeństwa pod wpływem potrzeb specyficznych dla sektora i koncentrują się na zabezpieczeniu federalnej infrastruktury chmury, przy czym suwerenność danych jest coraz ważniejsza, szczególnie w odniesieniu do Chin 10.
D. Interakcja między szybkością rozwoju a podejściami do bezpieczeństwa informacji w kontekście korzystania z chmury:
Potrzeba szybkiego rozwoju może czasami prowadzić do kompromisów w praktykach bezpieczeństwa, jeśli nie jest zarządzana ostrożnie. Jednak coraz powszechniejsze stosowanie praktyk DevSecOps we wszystkich trzech regionach ma na celu uwzględnienie kwestii bezpieczeństwa na wczesnym etapie cyklu rozwoju, aby zmniejszyć to ryzyko. Przepisy i priorytety w zakresie bezpieczeństwa mogą również wpływać na szybkość rozwoju. Przykładowo, rygorystyczne wymogi ochrony danych RODO w UE lub złożone zasady lokalizacji danych w Chinach mogą wydłużać i komplikować proces rozwoju. Z drugiej strony, dobrze zdefiniowane ramy bezpieczeństwa i zautomatyzowane kontrole bezpieczeństwa w chmurze mogą potencjalnie przyspieszyć rozwój, zapewniając bezpieczne i zgodne z przepisami środowisko od samego początku 32.
VI. Wnioski i implikacje
Analiza pokazuje, że Stany Zjednoczone i Chiny mają obecnie przewagę w zakresie efektywności wykorzystania zasobów chmurowych i szybkości rozwoju, co wynika z odmiennych priorytetów krajowych i dynamiki rynku. UE, choć czyni postępy, stoi przed wyzwaniami związanymi z osiągnięciem porównywalnych poziomów ze względu na rozdrobniony rynek i krajobraz regulacyjny, choć aktywnie dąży do suwerenności cyfrowej i inwestuje w badania i rozwój. Podejścia do bezpieczeństwa informacji są głęboko zakorzenione w środowisku regulacyjnym i priorytetach rządowych każdego regionu, odzwierciedlając różne wartości i cele strategiczne dotyczące ochrony danych i suwerenności. Równoważenie optymalizacji kosztów chmury z solidnym bezpieczeństwem pozostaje kluczową kwestią we wszystkich regionach, z różnymi podejściami, na które wpływają te konteksty regulacyjne i strategiczne.
Dla firm poruszanie się w chmurze w UE, USA i Chinach wymaga zniuansowanego zrozumienia kompromisów między wydajnością, szybkością i bezpieczeństwem w każdym regionie. Strategie muszą być dostosowane do lokalnych przepisów i dynamiki rynku regionalnego. Rządy odgrywają kluczową rolę we wspieraniu innowacji, zapewnianiu bezpieczeństwa i promowaniu suwerenności cyfrowej poprzez dobrze zdefiniowaną politykę i strategiczne inwestycje w infrastrukturę chmury i powiązane technologie. Różne podejścia do wykorzystania, rozwoju i bezpieczeństwa chmury u tych trzech głównych globalnych graczy bez wątpienia będą nadal kształtować przyszłą trajektorię chmury obliczeniowej, sztucznej inteligencji i innych transformacyjnych technologii cyfrowych w skali globalnej.
VII. Tabela
Tabela 1: Porównanie kluczowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa w chmurze
Region | Kluczowe regulacje | Obszary tematyczne |
UE | RODO (rozporządzenie o ochronie danych osobowych), dyrektywa NIS2 (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych), EUCS (europejski system certyfikacji cyberbezpieczeństwa dla usług w chmurze). | Ochrona danych, prawa jednostki, poprawa cyberbezpieczeństwa w różnych sektorach, certyfikacja usług w chmurze z coraz większym naciskiem na suwerenność cyfrową. |
USA | FedRAMP (federalny program zarządzania ryzykiem i autoryzacją), FISMA (federalna ustawa o zarządzaniu bezpieczeństwem informacji), stanowe przepisy dotyczące prywatności (np. CCPA), przepisy sektorowe (np. HIPAA, GLBA). | Znormalizowane zabezpieczenia dla federalnych usług w chmurze, bezpieczeństwo informacji dla agencji federalnych, prywatność konsumentów na poziomie stanowym, ochrona danych w określonych sektorach, takich jak opieka zdrowotna i finanse. |
Chiny | CSL (Cybersecurity Law), DSL (Data Security Law), PIPL (Personal Information Protection Law), CCPS (Cybersecurity Classified Protection System) | Scentralizowana kontrola nad cyberbezpieczeństwem i danymi, bezpieczeństwo narodowe, suwerenność danych, ochrona danych osobowych podobna do RODO, klasyfikacja systemów informatycznych w oparciu o wpływ na bezpieczeństwo narodowe. |
Przypisy
1. No EU cloud in sight: How diverging member states’ preferences get in the way of achieving EU cloud sovereignty – LSE Blogs, opened: March 17, 2025, https://blogs.lse.ac.uk/medialse/2024/08/06/all-bark-and-no-bite-how-diverging-member-states-preferences-go-in-the-way-of-achieving-eu-cloud-sovereignty/
2. For digital sovereignty and EU security, the first step is to neutralise the US CLOUD Act, opened: March 17, 2025, https://illuminem.com/illuminemvoices/for-digital-sovereignty-and-eu-security-the-first-step-is-to-neutralise-the-us-cloud-act
3. Can the EU afford to drive out American cloud services? | Centre for European Reform, opened: March 17, 2025, https://www.cer.eu/insights/can-eu-afford-drive-out-american-cloud-services
4. The State of Cloud Computing in Europe and the UK – Kinsta, opened: March 17, 2025, https://kinsta.com/blog/cloud-computing-in-europe/
5. Navigating Digital Sovereignty: A Comparative Analysis of the EU and China, opened: March 17, 2025, https://www.europeanguanxi.com/post/navigating-digital-sovereignty-a-comparative-analysis-of-the-eu-and-china
6. The EU’s Trillion Dollar Gap in ICT and Cloud Computing Capacities: The Case for a New Approach to Cloud Policy | – European Centre for International Political Economy, opened: March 17, 2025, https://ecipe.org/publications/eu-gap-ict-and-cloud-computing/
7. EU Sovereign Cloud FAQ | Oracle, opened: March 17, 2025, https://www.oracle.com/cloud/eu-sovereign-cloud/faq/
8. Cloud sovereignty: Three imperatives for the European public sector – Deloitte, opened: March 17, 2025, https://www2.deloitte.com/us/en/insights/technology-management/cloud-sovereignty-three-imperatives-for-the-european-public-sector.html
9. Who is prepared for the new digital age? – European Investment Bank, opened: March 17, 2025, https://www.eib.org/en/publications-research/economics/surveys-data/eibis-digitalisation-report.htm
10. Cloud Security – Cloud Information Center – GSA, opened: March 17, 2025, https://cic.gsa.gov/basics/cloud-security
11. Learn What FedRAMP is All About, opened: March 17, 2025, https://www.fedramp.gov/program-basics/
12. AWS GovCloud (US) – Amazon Web Services, opened: March 17, 2025, https://aws.amazon.com/govcloud-us/
13. DoD Cloud Computing Security – DoD Cyber Exchange, opened: March 17, 2025, https://public.cyber.mil/dccs/
14. US Government Issues Cloud Security Requirements for Federal Agencies, opened: March 17, 2025, https://www.infosecurity-magazine.com/news/cloud-security-federal-agencies/
15. The state of the cloud in China (2024), opened: March 17, 2025, https://www.ascendcloudsolutions.com/the-state-of-the-cloud-in-china-2024
16. Cloud computing in China: It’s complicated – Runtime, opened: March 17, 2025, https://www.runtime.news/cloud-computing-in-china-its-complicated/
17. Cloud Computing 2024 – China, opened: March 17, 2025, https://www.hankunlaw.com/upload/portal/20241219/d3e18f8e0b8e3b1db9e968a642eb1a2e.pdf
18. China’s digital data sovereignty laws and regulations – InCountry, opened: March 17, 2025, https://incountry.com/blog/chinas-digital-data-sovereignty-laws-and-regulations/
19. Europe can’t fall further behind on digitalization and 5G – The World Economic Forum, opened: March 17, 2025, https://www.weforum.org/stories/2025/01/europe-digitalization-5g-broadband-infrastructure/
20. The State of Digital Transformation in Europe | Prophet, opened: March 17, 2025, https://prophet.com/2022/03/the-state-of-digital-transformation-in-europe/
21. Where the EU stands vis-à-vis the USA and China? Corporate R&D intensity gap and structural change – JRC Publications Repository – European Union, opened: March 17, 2025, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC129967/JRC129967_01.pdf
22. The Global Race for Technological Dominance: Europe vs. U.S. vs. China Now and in 10 Years (06.02.2025)|Markets | ECEBiS, opened: March 17, 2025, https://www.ecebis.com/posts/the-global-race-for-technological-dominance-europe-vs-us-vs-china-now-and-in-10-years-06022025markets
23. A Transatlantic G2 Against Chinese Technology Dominance | ITIF, opened: March 17, 2025, https://itif.org/publications/2024/04/05/a-transatlantic-g2-against-chinese-technology/
24. Cloud Smart – Policies & Priorities | CIO.GOV, opened: March 17, 2025, https://www.cio.gov/policies-and-priorities/cloud-smart/
25. Accessing Cloud Services in China, opened: March 17, 2025, https://israel-trade.net/china/files/2021/10/2021-08-Accessing-Cloud-Services-in-China.pdf
26. EU companies top counterparts in R&D investment growth – European Commission, opened: March 17, 2025, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_6440
27. EU companies surpass US and Chinese counterparts in R&D investment growth, opened: March 17, 2025, https://www.era.gv.at/news-items/eu-companies-surpass-us-and-chinese-counterparts-in-rd-investment-growth/
28. EU companies top US and China counterparts in R&D investment growth, opened: March 17, 2025, https://moderndiplomacy.eu/2024/12/18/eu-companies-top-us-and-china-counterparts-in-rd-investment-growth/
29. Who Is Winning the AI Race: China, the EU or the United States?, opened: March 17, 2025, https://datainnovation.org/2019/08/who-is-winning-the-ai-race-china-the-eu-or-the-united-states/
30. These countries rank highest for digital competitiveness – The World Economic Forum, opened: March 17, 2025, https://www.weforum.org/stories/2021/09/countries-rank-highest-digital-competitiveness/
31. China and US pursuing markedly different digital transformations – IMD Business School, opened: March 17, 2025, https://www.imd.org/news/competitiveness/updates-china-us-pursuing-markedly-different-but-equally-competitive-digital-transformations-wcc/
32. Unlocking Europe’s Digital Potential – How cloud computing can support the EU’s Digital Decade, opened: March 17, 2025, https://awsdigitaldecade.publicfirst.co.uk/
33. The state of cloud computing in Europe: Increasing adoption, low returns, huge potential, opened: March 17, 2025, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-state-of-cloud-computing-in-europe-increasing-adoption-low-returns-huge-potential
34. Case Study: How Alibaba Cloud Supports Online Education, opened: March 17, 2025, https://www.alibabacloud.com/blog/case-study-how-alibaba-cloud-supports-online-education_597577
35. China Unicom Case Study – Kubernetes, opened: March 17, 2025, https://kubernetes.io/case-studies/chinaunicom/
36. Time to place our bets: Europe’s AI opportunity – McKinsey & Company, opened: March 17, 2025, https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/time-to-place-our-bets-europes-ai-opportunity
37. What Does Hitting Scaling Law Limit Mean for US-China AI Competition – Interconnected, opened: March 17, 2025, https://interconnected.blog/what-does-hitting-scaling-law-limit-mean-for-us-china-ai-competition/
38. China’s long view on quantum tech has the US and EU playing catch-up | Merics, opened: March 17, 2025, https://merics.org/en/report/chinas-long-view-quantum-tech-has-us-and-eu-playing-catch
39. EU Cloud Code of Conduct – European Data Protection Board, opened: March 17, 2025, https://www.edpb.europa.eu/system/files/2024-02/eucloudcoc.pdf
40. EU Cloud Code of Conduct – Wikipedia, opened: March 17, 2025, https://en.wikipedia.org/wiki/EU_Cloud_Code_of_Conduct
41. EU Cloud Code of Conduct – TrustArc, opened: March 17, 2025, https://trustarc.com/regulations/eu-cloud-code-of-conduct/
42. www.hrpo.pitt.edu, opened: March 17, 2025, https://www.hrpo.pitt.edu/european-union-eu-general-data-protection-regulation-gdpr#:~:text=What%20is%20the%20GDPR%3F,of%20individuals%20in%20the%20EEA.
43. The European Union (EU) General Data Protection Regulation (GDPR) – Pitt HRPO, opened: March 17, 2025, https://www.hrpo.pitt.edu/european-union-eu-general-data-protection-regulation-gdpr
44. Legal framework of EU data protection – European Commission, opened: March 17, 2025, https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection/legal-framework-eu-data-protection_en
45. Data protection – European Commission, opened: March 17, 2025, https://commission.europa.eu/law/law-topic/data-protection_en
46. European Union – Data Privacy and Protection – International Trade Administration, opened: March 17, 2025, https://www.trade.gov/european-union-data-privacy-and-protection
47. General Data Protection Regulation – Wikipedia, opened: March 17, 2025, https://en.wikipedia.org/wiki/General_Data_Protection_Regulation
48. An Update on EU Cybersecurity | CSA – Cloud Security Alliance, opened: March 17, 2025, https://cloudsecurityalliance.org/articles/an-update-on-eu-cybersecurity-nis2-eu-cybersecurity-schemes-and-the-cyber-resilience-act
49. Changes to the EU Cloud Services Cybersecurity Certification Scheme put EU citizens’ data at risk: A Call for Digital Sovereignty – European DIGITAL SME Alliance, opened: March 17, 2025, https://www.digitalsme.eu/changes-to-the-eu-cloud-services-cybersecurity-certification-scheme-put-eu-citizens-data-at-risk-a-call-for-digital-sovereignty/
50. Europe’s Cloud Security Regime Should Focus on Technology, Not Nationality | ITIF, opened: March 17, 2025, https://itif.org/publications/2023/03/27/europes-cloud-security-regime-should-focus-on-technology-not-nationality/
51. Privacy Laws, Policies and Guidance – U.S. Department of Commerce, opened: March 17, 2025, https://www.commerce.gov/opog/privacy/privacy-laws-policies-and-guidance
52. www.dlapiperdataprotection.com, opened: March 17, 2025, https://www.dlapiperdataprotection.com/?t=law&c=US#:~:text=All%20states%20with%20comprehensive%20privacy,individuals%20be%20provided%20a%20notice
53. Consumer Data Privacy Laws – Bloomberg Law, opened: March 17, 2025, https://pro.bloomberglaw.com/insights/privacy/consumer-data-privacy-laws/
54. U.S. Privacy Laws: The Complete Guide | Varonis, opened: March 17, 2025, https://www.varonis.com/blog/us-privacy-laws
55. Overview of Privacy & Data Protection Laws: United States, opened: March 17, 2025, https://www.privacyworld.blog/summary-of-data-privacy-protection-laws-in-the-united-states/
56. U.S. Privacy Laws – Epic.org, opened: March 17, 2025, https://epic.org/issues/privacy-laws/united-states/
57. China | Cloud Compliance Center | Baker McKenzie Resource Hub, opened: March 17, 2025, https://resourcehub.bakermckenzie.com/en/resources/cloud-compliance-center/apac/china
58. Data protection laws in China, opened: March 17, 2025, https://www.dlapiperdataprotection.com/index.html?c=CN&t=law
59. China data laws could impact global businesses | EY, opened: March 17, 2025, https://www.ey.com/en_gl/insights/forensic-integrity-services/how-chinas-data-privacy-and-security-rules-could-impact-your-business
60. China’s New Data Security and Personal Information Protection Laws: What They Mean for Multinational Companies | Insights | Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP, opened: March 17, 2025, https://www.skadden.com/insights/publications/2021/11/chinas-new-data-security-and-personal-information-protection-laws
61. China Clarifies Privacy and Data Security Requirements in Network Data Security Management Regulations – Latham & Watkins LLP, opened: March 17, 2025, https://www.lw.com/admin/upload/SiteAttachments/China-Clarifies-Privacy-and-Data-Security-Requirements-in-Network-Data-Security-Management-Regulations.pdf
62. Data Security Law of the People’s Republic of China – Wikipedia, opened: March 17, 2025, https://en.wikipedia.org/wiki/Data_Security_Law_of_the_People%27s_Republic_of_China
63. www.vpaa.uillinois.edu, opened: March 17, 2025, https://www.vpaa.uillinois.edu/resources/policies/u_of_i_system_and_international_privacy_laws/china_s_personal_information_protection_law#:~:text=China’s%20Personal%20Information%20Protection%20Law%20(PIPL)%20is%20a%20comprehensive%20privacy,effective%20on%20November%201%2C%202021.
64. China Privacy Law – Office of Ethics, Risk and Compliance Services, opened: March 17, 2025, https://oercs.berkeley.edu/privacy/international-privacy-laws/china-privacy-law
65. Cloud Computing 2024 – China – Global Practice Guides, opened: March 17, 2025, https://practiceguides.chambers.com/practice-guides/cloud-computing-2024/china
66. Managing the Risks of China’s Access to U.S. Data and Control of Software and Connected Technology | Carnegie Endowment for International Peace, opened: March 17, 2025, https://carnegieendowment.org/research/2025/01/managing-the-risks-of-chinas-access-to-us-data-and-control-of-software-and-connected-technology?lang=en
67. What Is Cloud Cost Optimization? Strategy & Best Practices – Oracle, opened: March 17, 2025, https://www.oracle.com/cloud/cloud-cost-optimization/
68. European cloud hosts offer an escape from AWS, Azure, and GCP – TheNextWeb, opened: March 17, 2025, https://thenextweb.com/news/european-cloud-alternative-to-aws-azure-and-gcp
69. Cloud Cost Optimization: Best Practices for Reducing Spend – Orca Security, opened: March 17, 2025, https://orca.security/resources/blog/optimizing-cloud-spend/
70. Cloud Cost Optimization: Balancing Efficiency and Performance – Brainhub, opened: March 17, 2025, https://brainhub.eu/library/cloud-cost-optimization-strategies
71. Cloud cost optimization – Mainstream.eu, opened: March 17, 2025, https://mainstream.eu/en/cloud-services/cloud-cost-optimization/
72. EU Compliant Cloud For Cost Optimisation – Revenue, Reputation And Resources., opened: March 17, 2025, https://upcloud.com/blog/eu-compliant-cloud-for-cost-optimisation-revenue-reputation-and-resources
73. Four strategies for cloud and data centre cost optimisation | AlixPartners, opened: March 17, 2025, https://www.alixpartners.com/insights/102j2oh/four-strategies-for-cloud-and-data-centre-cost-optimisation/
74. Managing Cloud Costs | 2025 Strategies for Success | Perforce Software, opened: March 17, 2025, https://www.perforce.com/blog/pdx/managing-cloud-costs
75. Reducing Cloud Infrastructure Costs by 40%: A Case Study with Europe Cloud and Global Infra Tech – The Recursive, opened: March 17, 2025, https://therecursive.com/reducing-cloud-infrastructure-costs-by-40-a-case-study-with-europe-cloud-and-global-infra-tech/
76. Properate Case Study | Google Cloud, opened: March 17, 2025, https://cloud.google.com/customers/properate
77. A Multi-Usable Cloud Service Platform: A Case Study on Improved Development Pace and Efficiency – MDPI, opened: March 17, 2025, https://www.mdpi.com/2076-3417/8/2/316
78. EUROCONTROL | SpyCloud Case Study, opened: March 17, 2025, https://spycloud.com/resource/eurocontrol-strengthens-security-and-cyber-awareness-for-the-european-aviation-industry-with-spyclouds-automated-ato-solution/
79. The Security vs. Cost Conundrum – Is Your Cloud Data „Secure Enough”? – Stratus10, opened: March 17, 2025, https://stratus10.com/blog/cost-vs-security-conundrum
80. Solving the cloud cost equation – Nextgov/FCW, opened: March 17, 2025, https://www.nextgov.com/digital-government/2025/02/solving-cloud-cost-equation/402768/
81. Cost Optimization in Cloud Computing Doesn’t Mean Sacrificing Security – Copado, opened: March 17, 2025, https://www.copado.com/resources/blog/cost-optimization-in-cloud-computing-doesnt-mean-sacrificing-security
82. Cloud Cost Optimization: Best Practices to Reduce Your Bill – Spot.io, opened: March 17, 2025, https://spot.io/resources/cloud-cost/cloud-cost-optimization-15-ways-to-optimize-your-cloud/
83. Cloud Cost Optimisation & Security: Reduce Costs Without Risk | Fusion5, opened: March 17, 2025, https://www.fusion5.com/au/cloud-services/blogs/an-apple-a-day-keeps-the-hackers-at-bay/
84. 18 Cloud Cost Optimization Best Practices for 2025 – Spacelift, opened: March 17, 2025, https://spacelift.io/blog/cloud-cost-optimization
85. The Cloud Conundrum: Optimizing Without Compromise | Kentik Blog, opened: March 17, 2025, https://www.kentik.com/blog/the-cloud-network-conundrum-optimizing-without-compromise/
86. Balancing Cloud Cost Optimization with Performance and Scalability – CloudServus, opened: March 17, 2025, https://www.cloudservus.com/blog/balancing-cloud-cost-optimization-with-performance-and-scalability
87. Cloud Cost Optimization: 10 Best Practices to Reduce Your Cloud Bill | DigitalOcean, opened: March 17, 2025, https://www.digitalocean.com/resources/articles/cloud-cost-optimization
88. 5 strategies to balance cybersecurity performance with cost efficiency for your business, opened: March 17, 2025, https://gcore.com/blog/balance-cybersecurity-cost-efficiency/
89. Multi-Cloud Environments: Balancing Cost-Efficiency And Security – Forbes, opened: March 17, 2025, https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2025/02/06/multi-cloud-environments-balancing-cost-efficiency-and-security/
90. Case study: Enhancing Cloud Governance and Security for Masterfully – BUILDSTR, opened: March 17, 2025, https://www.buildstr.com/blog/case-study-scaling-infrastructure-modernization-for-masterfully
91. Case Studies – Cloud Resources – OVHcloud, opened: March 17, 2025, https://us.ovhcloud.com/resources/case-studies/
92. Firefly’s Case Study – Vendict, opened: March 17, 2025, https://vendict.com/case-studies/firefly
93. Resourcely Case Study | Block, opened: March 17, 2025, https://www.resourcely.io/case-studies/block
94. Top Cloud Cost Management Software in China in 2025 – Slashdot, opened: March 17, 2025, https://slashdot.org/software/cloud-cost-management/in-china/
95. Cloud Computing in Southeast Asia and Digital Competition with China – CSIS, opened: March 17, 2025, https://www.csis.org/analysis/cloud-computing-southeast-asia-and-digital-competition-china
96. Cloud in China: The outlook for 2025 – McKinsey & Company, opened: March 17, 2025, https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/cloud-in-china-the-outlook-for-2025
97. Top Cloud Cost Management Software in China in 2025 – Slashdot, opened: March 17, 2025, https://slashdot.org/software/cloud-cost-management/in-china/?page=2
98. China’s Breach of U.S. Telecoms: A Cyber Wake-Up Call – CYE, opened: March 17, 2025, https://cyesec.com/blog/chinas-breach-of-u-s-telecoms-a-cyber-wake-up-call
99. Cost Reduction Strategies in China – New Publication Out Now, opened: March 17, 2025, https://www.china-briefing.com/news/cost-reduction-strategies-in-china-new-publication-out-now/
100. Cloud Cost Optimization – GlobalDots, opened: March 17, 2025, https://www.globaldots.com/resources/cloud-cost-optimization/
101. Cloud Cost Optimization: Strategies That Actually Work – Alibaba Cloud Community, opened: March 17, 2025, https://www.alibabacloud.com/blog/cloud-cost-optimization-strategies-that-actually-work_601956
102. Alibaba Cloud Pricing | Flexible and Cost-effective, opened: March 17, 2025, https://www.alibabacloud.com/en/pricing?_p_lc=1
103. Strategies for Data Compliance in China – Deloitte, opened: March 17, 2025, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cn/Documents/consulting/deloitte-cn-consulting-customer-data-compliance-in-china-en-240912.pdf
104. ADB SAFEGATE Improves China Connectivity and SAP HANA Access with Videns and Cato Cloud, opened: March 17, 2025, https://www.catonetworks.com/customers/adb-safegate-improves-china-connectivity-and-sap-s-4hana-access-with-videns-and-cato-cloud/
105. Who Limits the Resource Efficiency of My Datacenter: An Analysis of Alibaba Datacenter Traces, opened: March 17, 2025, http://acs.ict.ac.cn/baoyg/projects/202203/P020220317712042376276.pdf
106. Exploring vendor capabilities in the cloud environment: A case study of Alibaba Cloud Computing | Request PDF – ResearchGate, opened: March 17, 2025, https://www.researchgate.net/publication/326823448_Exploring_vendor_capabilities_in_the_cloud_environment_A_case_study_of_Alibaba_Cloud_Computing
Discover more from Bezpieczny Blog
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
2 komentarze do “Wykorzystanie zasobów w chmurze, szybkość rozwoju i bezpieczeństwo informacji w UE, USA i Chinach”